Thursday 28 March 2013

Adil dengan Anak-Anak

  
Salah satu rahsia supaya anak-anak terus berbakti dan patuh kepada ibu bapanya adalah dengan bersikap adil dan saksama terhadap mereka.
Ada kalanya dalam mendidik anak-anak,ibu bapa tersilap atau secara tidak sengaja  berlaku pilih kasih dalam memberi kasih sayang atau perhatian.
Sekalipun anak-anak lahir dari rahim ibu yang sama, namun sikap dan tingkah laku mereka berbeza-beza.
Contohi golongan salafussoleh,adil mereka walaupun dalam memberi ciuman kepada anak-anak.
Jadi ibu bapa perlu mempunyai kemahiran keibu bapaan untuk bersikap adil kepada semua anak-anak.

Mengapa Perlu Bersikap Adil?

Allah berfirman yang bermaksud " berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa.Dan bertaqwalah kepada Allah,sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan".(Surah al-Maidah 5:8)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud " berlaku adillah antara anak-anak kamu".(Riwayat Ahmad,Abu Daud,al-Nasa'i dan Ibn Hibban)
  • Jelaslah daripada ayat dan hadis diatas,mahu tidak mahu,ibu bapa wajib berlaku adil kepada anak-anaknya. Dilarang membeza-bezakan atau mengistimewakan anak berbanding anak-anak yang lain.
Ganjaran daripda Allah

Hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud "Sesungguhnya orang yang berbuat adil itu di sisi Allah kelak,berada di atas mimbar-mimbar daripada cahaya.Iaitu mereka yang berlaku adil dalam memutuskan hukum dan bertindak adil terhadap bawahan(rakyat,keluarga)mereka".(Riwayat muslim)
  • Jika kita sentiasa adil kepada anak-anak,kita akan dapat melihat hasil didikan yang baik misalnya anak-anak tidak mementingkan diri,tidak dengki mendengki,tidak bermusuhan dan sebagainya.Sebenarnya jika berlaku adil,anak-anak juga lebih mudah mengikut kata.
Bagaimana bersikap Adil?

Adil bermaksud meletakkan sesuatu sesuai pada tempatnya,memberi hak kepada yang berhak dan mengambil hak daripada yang tidak berhak.
Ada beberapa faktor yang perlu diambil kira oleh ibu bapa supaya dapat bersikap adil pada tempatnya:

Faktor Usia Anak-anak
  • Umur anak-anak dari tujuh tahun ke bawah perlu dilayani dengan kasih sayang.Ketika berumur tujuh tahun kedua,kita perlu menerapkan disiplin dan tegas dalam mendidik seperti menerapkan soal adab dan akhlak.
Faktor Watak dan Bakat Anak-Anak
  • Watak dan bakat anak-anak tidak sama sekali pun berasal dari rahim ibu yang sama.Setiap anak dilahirkan dengan potensi yang berbeza-beza.Mengapa hendak dibandingkan anak yang masih kecil dengan anak orang lain? Ibu bapa yang adil akan sentiasa memberi kesempatan dan bimbingan kepada anak-anaknya.Kemungkinan potensi dan bakat anak-anak lebih menyerlah atau mencapai prestasi yang maksimum.
Faktor keadaan fizikal Anak-Anak
  • Menurut al-Damiri,berlaku adil kepada anak-anak itu dituntut sekalipun dalam memberi ciuman kepada mereka.Bahkan al-Syeikh Sulaiman al-Jamal berkata "Ibu bapa bukan sahaja perlu adil dalam pemberian,bahkan berlemah lembut dalam percakapan dan sebagainya."
  • Dalam pemberian hadiah,anak perempuan didahulukan sesuai dengan fitrahnya yang suka dimanja.Ini sunnah Rasulullah iaitu mengutamakan pemberian kepada anak perempuan. 
Rasulullah Tetap menjadi Idola
  • Ceritakan akhlak Rasulullah s.a.w.Ceritakan bagaimana baginda rajin,cermat,bersungguh-sungguh dalam setiap perkerjaan dan sebagainya.
  • Wahai ibu bapa,lawan kepada bersikap adil ialah zalim.Kita takut tergolong dalam golongan orang yang zalim jika tidak memberi hak dalam pelajaran,kasih sayang,tidak menjadi contoh pada anak-anak,memukul tanpa sebab dan sebagainya.
Jika kita sebagai ibu bapa pernah tidak berlaku adil dan perselisihan antara anak-anak,maka ikutilah cara bagaimana Rasulullah s.a.w menanganinya

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...