Thursday 2 February 2012

Started of biz

1 Feb - Aku bercuti bersama family yg mana hari ini adalah hari wilayah,aku pulang ke kg.Nekad utk mulakan
biz Ice Blended yg di sukai ramai..Aku start masak air gula sbyk 3 kilo pg2,n aku,hubby dan 3 kids bertolak ke Kuala Selangor,sblm tu aku sempat singgah LENO beli 6 jus semuanyer 2 botol setiap perisa..maklumlah smlm2 x sempat nk beli sbb antar anak tuisyen @ Putrajaya.Sampai di tapak lapang tpt budak2 skolah ramai lalu lalang.Nak cari ais batu hancur plak,org tu kata dh smpi sekinchan x leh nk patah balik.Nasib dia bg add kilang ais yg berdekatan balai polis Kuala..Aku tggu jer kt gerai hubby g cari ais.2-3 org dh tanya 'maaf dik ais x smpi lagi' itulah jawapan aku setiap kali adik2 ni bertanya.Huby dh balik wire dr generator ke blender x hidup plak,huby hampir putus asa,sudahlah ari ni first time nk try biz ni.Dia g beli plug lain.Akhirnyer berjaya hidupkan...dapat rasa ice blend sendiri dulu sblm jual pada org lain.
             Kebetulan ada sorang peniaga sebelah gerai kami jual keropok2,air tin memberitahu kami bhw tapak yg kami niaga ni sudah ada org baru 2 hari niaga.Dia dtg lambat sket dlm kul 12 tghri,terkejut gak tgk kami..dia jual coconut shake.Tiada pelanggan ke tpt dia.Student2 yg lalu lalang semua dtg ke gerai kami.Dalam hati 'esok x mungkin aku berniaga lagi di sini'..Renungan org tu amat tajam sehinggakan kami tak berani memandang..dia balik awal pukul 2 ptg dia dh balik..kesian gak..maaf kami xtau ni tpt kamu.
             Alhamdulillah syukur pdmu Ya Allah,rezeki yg kau berikn pd kami hari ini.Seronok rasanyer bila dpt pegang duit hasil titik peluh sendiri.Hari pertama aku dpt RM101.20..Aku akn biz lg hujung minggu ni..insyaAllah.. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...